Wednesday, July 13, 2011

Kisah Si Peminta Sedekah

Tetiba hati aku rasa kesian dengan makcik nie..
Wanita tua yang berjalan kaki di tengah bandar untuk mencari rezki(duit).
Selalunya kita akan nampak orang minta sedekah di tepi2 jalan.
Tapi tadi aku jmpe kat tengah jalan. Dekat dengan trafic light pulak tu.

Lokasinya dekat trafic light stesen LRT Putra kat universiti.
Masa tu aku tengah berhenti kat trafic light tu la..
aku ternampak "makcik" nie jalan sorang2 kat celah2 kereta yang sedang berhenti..
Hati aku tetibe kesian dengan "makcik" nie.

'Tak de anak ke makcik nie?'
'Atau pun anak dia xhiraukan ibunya jalan sorang2 kat tengah bandar untuk mencari sesuap nasi dengan meminta ikhsan orang?'
'tak pun, knape makcik nie tak kerja jer? nak kata sakit tapi tgk sehat jer jalan kaki'

"makcik" tu terus berjalan kat celah2 kereta.
Singgah kat setiap kereta yang ada.
Lepas tu,
"Makcik" tu datang kt tepi kete aku.
Hulurkan tangan sambil buat isyarat lapa nak makan.
Memang kesian. Tak sanggup nak biarkan cm tu jer.
Aku pun bagi la sikit duit yang aku ade.
Lepas tu dia terus pergi kat kereta lain pulak.
Ade gak yang buat bodoh jer.
Ade gak yang TINGKAP memang da terbuka, bile "makcik" tu datang terus TUTUP.


Kalau la makcik tu ibu aku.. tak sanggup rasenye nak biakan dia merayap sorang2..
Entah kemana hala tujunya. keselamatannya..
Apa la sangat setakat nak jaga seorang ibu yang dah besarkan kita sejak dari kecil.
Dulu ibu kita lagi la, jaga anak yang ramai. sorang jer..

Tapi macam tu la nasib "makcik" tu..
Entah sampai bile la agaknye jalan kaki kt tengah2 jalan.
Tengah2 panas.

MORAL yang aku nak ckp kt sini senanye..
Jangan la kita pandang hina dengan mereka.
Even dorang tu kerjanya minta sedekah jer.
tapi dorang pun ade hati gak.. ^_^

Hulur la sedikit pun.
Kalau tak nak bagi, jangan la menghina pulak.. 
Entry juz nak share jer pape yg aku nmpk.
Untuk peringatan diri sendiri n u'll sume.. 
^_^

2 comments:

  1. Bagus kawan aku ni. Alhamdulillah :)

    Tapi hati hati, pernah kejadian kat Bazaar Ramadhan Seksyen 2 Shah Alam, ada makcik cina sampai menggeletar minta duit. Bertongkat bagai. Tapi lepas tu aku nampak dia lipat tongkat dia, pastu jalan cam biasa T_T

    ReplyDelete
  2. btoi3.. aq hati2 gak td..
    tetbe ati cm kecian plak..
    salu kt upyown aq bt bodoh jer.. hehe

    ReplyDelete